پنجشنبه 9 فروردین 1403
ترجمه آنلاین میهن دیک، خدمات ترجمه تخصصی | MihanDic


زبان هایی با عمر کوتاه

زبان هایی با عمر کوتاه

برآورد ها متفاوت هستند، اما  امروز تقریبا به  6500 زبان در سراسر جهان امروز صحبت می شود و در قرن بعدی  انتظار می رود که چنین تعدادی به نصف کاهش یابد.

برای مثال، Nawt ، گویشی در الساندور، فقط 200 نفر سخنور دارد و به استثنای این گروه، به طور حتم فرزندانشان با این زبان صحبت نخواهند کرد و این زبان برای همیشه نابود خواهد شد.

حتی در مورد Wiradjuri اوضاع بسیار بدتر است که  توسط فقط 30 استرالیایی بومی تنها در منطقه جنوب غربی  صحبت می شود و بسیار هم مشکل است. در سراسر استرالیا، تنها 40 گویش بومی از 250 مورد همچنان باقی مانده اند.

ولز دارای تعداد نسبتا زیادی از بومیان است که به زبان مادری خود صحبت می کنند و  تعدادشان در  حدود 750000 می باشد.  همچنین، دولت آرزو دارد که بتواند این زبان را زنده نگه دارد. اگر به ولز سفر کرده باشید،  حتما دیده اید که همه چیز از منوهای رستوران تا  تابلوهای رانندگی در جاده ها باید به زبان انگلیسی و ولزی نوشته شده باشند.  

انگلستان نیز دارای گویش خود می باشد. گویش کورنیش فقط توسط ساکنان کرنوال صحبت می شود. این زبان به عنوان یک زبان اقلیت در انگلیس، محافظت شده و توسط اتحادیه اروپا به رسمیت شناخته شده است. در حالی که  کرنوال یک بار از سوی سازمان ملل منقرض شد، شمار آنها در حال حاضر به دلیل تلاش های احیا گرانه در حال افزایش است.

زبان هایی با عمر کوتاه
زبان هایی با عمر کوتاه
ارسال شده در تاریخ 1397/07/28


گفتگوی آنلاین