آشنایی با آداب و رسوم کشور مصر

جالبترین آداب و رسوم مردمان کشور مصر

آشنایی با فرهگ کشورها مقالات

کشور مصر سرزمینی است در شمال شرقی قاره آفریقا که با مساحت ۴۴۹،۰۰۱،۱ کیلومتر مربع، بیست و هشتمین کشور بزرگ جهان محسوب می‌شود. در شمال کشور مصر دریای مدیترانه و در مشرق آن دریای سرخ قرار دارد. از سمت جنوب با سودان و از غرب با کشور لیبی همسایه است. از ناحیه صحرای سینا با فلسطین نیز ارتباط دارد. پایتخت مصر شهر قاهره است و از دیگر شهرهای مهم آن می‌توان به اسکندریه، اسوان، جیزه، فیوم و پرت سعید اشاره کرد. شهرهایی مانند سلوم، بردیا، سیدی برانی، مطروح و العلمین نیز به سبب وقایعی که طی جنگ جهانی دوم در آنها به وقوع پیوست مشهور شده‌اند. زبان رسمی کشور مصر عربی است.

در شرق و شمال شرقی این کشور شبه جزیره سینا قرار دارد که تا قبل از قرن نوزدهم به خاک مصر متصل بود. اما در این قرن کانال سوئز را حفر کردند که آن را از خاک مصر جدا و دریای سرخ را به دریای مدیترانه متصل می‌کرد. این کانال ۱۶۸ کیلومتر طول دارد و چون مسیر ارتباطی میان سه قاره اروپا، آسیا و آفریقاست، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

مصر باستان سرزمین فراعنه بود و آثار تاریخی مهمی چون اهرام ثلاثه و معابد بزرگ را از آن دوران به یادگار دارد. بسیاری از پیامبران بزرگ مانند حضرت یوسف (ع) و حضرت موسی (ع) نیز در همان دوران در سرزمین مصر ظهور کردند. دولت قدیم مصر در سال ۵۲۴ ق.م به دست ایرانی ها سقوط کرد.

در سال ۳۳۲ ق.م اسکندر این سرزمین را تصرف کرد و تا سال‌ها بعد سلسله بطاسه که از جانشینان اسکندر بودند بر آن حکمفرما شدند. در سال ۶۴۱ میلادی (۱۹ هجری قمری) در زمان خلیفه دوم مسلمانان این کشور را فتح کردند. از آن زمان کشور مصر همواره از سرزمین‌های مهم برای حکومت اسلامی بوده و تا سال ۱۵۱۷ میلادی که دولت عثمانی بر مصر تسلط یافت در دست خلفای اموی و عباسی و فاطمی بود. در سال ۱۷۹۸ ناپلئون به آنجا لشگر کشید و در سال ۱۸۰۵ میلادی محمد علی پاشا از طرف دولت عثمانی حاکم آنجا شد و سلسله جدید مصر را تشکیل داد.مصر تا مدت‌ها تحت الحمایه انگلستان بود ولی پس از جنگ جهانی اول بر اثر فشار مردم ، انگلستان استقلال مصر را اعلام کرد.

سرزمین مصر به سه قسمت تقسیم می‌شود :

صحرای شرقی یا عربی.

شبه جزیره سینا و اراضی نیل.

صحرای غربی.

مصر آخرین کشوری است که رود نیل از آن می گذرد و سپس به دریای مدیترانه می‌ریزد. در محل پیوستن نیل به دریا، دلتای نیل به وجود آمده که سرزمین اصلی کشاورزی این کشور است. در اطراف این رود نیز کشاورزی رونق بسیار دارد.

کشور مصر که از آن تحت عنوان مهد تمدن نام برده می شود نقش مهمی در خلق، انتقال و گسترش حیات فرهنگی جهان داشته و به عنوان موزه ای گسترده از تمدن های جهان محسوب می گردد.

می بایست گفت که در این کره خاکی هیچ یک از کشورهای جهان به اندازه کشور مصر دارای چنین آثار باستانی نمی باشند و قدمت برخی از این آثار به ۴ تا ۵ هزار سال بالغ می گردد.

آشنایی با آداب و رسوم مصر
آشنایی با آداب و رسوم مصر

آداب و رسوم جالب 

 شربت خود را تا آخر بنوشید

اگر به منزل یک از افراد در این کشور دعوت شدید و به شما یک لیوان شربت تعارف کردند آن را تا آخر بنوشید. در غیر این صورت فاجعه ای شما را تهدید خواهد کرد. در مصر رسم است اگر مهمان شربتی که دختران میزبان به او تعارف کرده اند را تا آخر ننوشد و مقداری از آن را نخورده باقی بگذارد معنی خاصی دارد و این دخترها شانس ازدواج را از دست خواهند داد و اجازه نخواهند داشت در آینده با شخصی وصلت کنند.

تعارفات را جدی نگیرید

شاید جالب باشد بدانید مصری ها هم عاداتی مشابه با ایرانی ها دارند و زمانی که شما را به صرف غذا، نوشیدنی و … دعوت می کنند نباید صحبتشان را جدی گرفت. بلکه بنابر لحن شخص و موقعیت باید در رابطه با این درخواست فکر کرد که آیا این درخواست جدی است یا باید آن را در حد یک تعارف معمولی، نادیده گرفت.

مراسمات خاص

یکی از جالب ترین رسوم آن ها را که می توان در تور مسافرتی دید در خانه ی زوج هایی مشاهده کرد که به تازگی صاحب فرزندی شده اند. در مصر رسم بر این است که هفت روزگی کودک را جشن می گیرند در این حالت مهمان در بدو ورود به خانه با صدای بلند ترانه هایی دلنشین می خواند و پدر و مادر کودک به مهمانان شیرینی های محلی تعارف می کنند. مخاطب ترانه هایی که در این مراسم خوانده می شود کسی جز کودک هفت روزه نیست. خواننده از کودک خواهش می کند که به حرف های پدر و مادرش گوش کند و همواره فرزندی آرام و لایق باشد. والدین خود را دوست بدارد و به آنها احترام بگذارد. مصری ها اعتقاد دارند کودک این ترانه ها را به عنوان الگویی برای آینده انتخاب می کند و تا پایان آنها را دنبال خواهد کرد.

همواره با پای راست به اماکن وارد شوید

هنگام سفر به نقاط مختلف آن کشور، باید توجه کنید قبل از عبور از هر دری با پای راست به داخل قدم بردارید. این جریان نشانه ی ادب و احترام است و آن را به فال نیک می گیرند.

مواظب کلاغ های سیاه باشید

اغلب مصری ها دل خوشی از کلاغ های سیاه ندارند. آنها معتقدند، زمانی که یک کلاغ سیاه بر روی پشت بام خانه ای نشسته خطری در پیش است و آن را به عنوان یک نشانه و هشدار تلقی می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید