بیوگرافی نویسنده "هرکول پوارو"

بیوگرافی نویسنده “هرکول پوارو”

معرفی کتاب و نویسنده

در این مقاله، اطلاعاتی در مورد نویسنده هرکول پوارو ارائه می دهیم.

آگاتا کریستی ، با نام اصلی آگاتا مری کلاریسا میلر در ۱۵ سپتامبر ۱۸۹۰، در شهر تورکی ناحیه دوون انگلستان به دنیا آمد. پدر آمریکایی‌اش فردریک میلر نام داشت. مادرش کلارا بومر انگلیسی و از خانواده‌ای اشرافی بود. آگاتا به دلیل آمریکایی بودن پدر می‌توانست تبعه ایالات متحده نیز باشد، ولی هرگز از آن کشور تقاضای تابعیت نکرد. آگاتا یک خواهر و یک برادر داشت که هردوی آن‌ها از وی بزرگتر بودند.

ازدواج اول آگاتا

آگاتا در سال ۱۹۱۴ با یک سرهنگ نیروی هوایی به نام آرچیبالد کریستی ازدواج کرد که ازدواج موفقی نبود و زندگی مشترک آنان بعد از ۱۴ سال عاقبت در سال ۱۹۲۸ به جدایی انجامید. دختری به نام روزالیند هیکز حاصل این ازدواج بود. آگاتا کریستی طی جنگ جهانی اول به عنوان پرستار به جبهه جنگ رفت و دانستنیهای بسیاری در مورد پزشکی کسب کرد که بعدها در رمان‌هایش از آنها بهره برد.

آگاتا کریستی در سال ۱۹۳۰ با «سر ماکس مالون» زمین شناس و استاد دانشگاه آکسفورد ازدواج کرد. وی در ازدواج اول خود، تجربه های زیادی را از محیط اشرافی انگلستان به دست آورد و در زندگی با همسر دوم خود – که باستان شناس بود و آگاتا با وی سفرهای زیادی به مشرق زمین کرد – با آداب و رسوم زندگی مردم در این مناطق آشنا شد. آگاتا کریستی از کودکی علاقه شدیدی به خواندن کتابهای «جین استین»، «چارلز دیکنز» و «سر آرتور کانن دویل»، آفریننده شخصیت شرلوک هولمز داشت. از این رو شروع به نگارش داستانهای جنایی کرد. در حقیقت، کریستی دنباله رو کارهای پلیسی «کانن دویل» بود، ولی روش تازه و پیشرفته تری را نسبت به او در پیش گرفت.

بیوگرافی نویسنده "هرکول پوارو"
بیوگرافی نویسنده “هرکول پوارو”

اثرات کریستی

وی حدود صد اثر از خود به جای گذاشت. قهرمانان اصلی داستانهای او، پیرزن انگلیسی به نام «جین مارپل» و یک کارآگاه بلژیکی به نام «هرکول پوارو» بودند. نزدیک به یک میلیارد نسخه از کتابهای آگاتا کریستی در بریتانیا و یک میلیارد نسخه از آن در سرتاسر جهان به فروش رفته‌ است. کریستی در سال ۱۹۵۵، نخستین کسی بود که جایزه‌ «استاد اعظم» را از «مجمع معما‌نویسان امریکا» دریافت کرد. در سال ۱۹۶۷، مدرک افتخاری دانشگاه «اکستر» انگلیس به او داده شد و در سال ۱۹۶۷ به ریاست باشگاه کارآگاهی بریتانیا رسید. وی در سال ۱۹۷۱ نیز بالاترین نشان افتخار خود، یعنی لقب «دِیم» (بانو) (معادل لقب افتخاری سِر) را دریافت کرد.

کتابهای او بارها و بارها به صورت فیلم، داستانهای زنجیره ای و نمایشنامه درآمده‌ و از جمله محبوب‌ترین کارها بوده اند. برای نمونه می‌توان به نمایشنامه‌ او با نام «تله‌موش» اشاره کرد که مقام طولانی‌ترین اجرا را در شهر لندن دارد. این نمایشنامه از سال ۱۹۵۵ تا به حال، بیش از ۲۰۰۰۰ بار در شهر لندن به روی صحنه رفته است.

کریستی اولین نویسنده‌ای بود که موفق به دریافت جایزه‌ی «استاد بزرگ» در سال ۱۹۵۵ شد که ویژه‌ی نویسندگان ممتاز داستان‌های جنایی آمریکا بود در همان سال نمایش‌نامه‌ی او به نام «شاهد پرونده» به عنوان بهترین نمایش‌نامه برنده‌ی «جایزه‌ی ادگار» گردید.

بیش‌تر کتاب‌ها و داستان‌های کوتاه او به فیلم درآمده‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به «قتل در قطار سریع‌السیر اورنیت»، «مرگ در رودخانه‌ی نیل» و «قطار چهار و پنجاه دقیقه از پدینگتون» اشاره نمود. وی در ۱۲ ژانویه‌ی ۱۹۷۶ در اثر سکته‌ی مغزی درگذشت.

دیدگاهتان را بنویسید