بیوگرافی جوجو مویز

معرفی کتاب و نویسنده

پائولین سارا جوجو مویز در ۴ اوت سال ۱۹۶۹ در لندن، انگلستان متولد شد. اولین کتاب او با عنوان سرپناه بارانی منتشر شد. او در رویال هالووی (Royal Holloway) دانشگاه لندن (University of London) و کالج نیو بدفورد دانشگاه لندن (Bedford New College) تحصیل کرد.

جوجو مویز روزنامه‌نگاری انگلیسی است که از سال ۲۰۰۲ به نوشتن رمان‌های عاشقانه مشغول است. او یکی از چند نویسنده‌ای است که دو بار برنده جایزه ی سال رمان عاشقانه (Romantic Novel of the Year Award) توسط انجمن نویسندگان رمان‌های عاشقانه (Romantic Novelists’ Association) گردیده و آثارش به یازده زبان مختلف دنیا ترجمه شده‌اند.

مویز در سال ۱۹۹۲ برنده یک بورس مالی از روزنامه ایندیپندنت برای شرکت در دوره کارشناسی ارشد روزنامه‌نگاری در دانشگاه شهر (City University) در لندن شد. او پس از آن به مدت ۱۰ سال (به جز یک سالی که در هنگ کنگ برای ساندی مورنینگ پست کار می‌کرد)، در سمت‌های مختلف برای روزنامه ایندیپندنت کار کرد و در سال ۱۹۹۸ دستیار سردبیر اخبار شد و در سال ۲۰۰۲ مسئول بخش هنر و رسانه شد. مویز در سال ۲۰۰۲ به رمان نویسی تمام وقت بدل گردید و اولین کتاب او با عنوان سرپناه بارانی منتشر شد. او همچنان به نوشتن مقالات برای روزنامه دیلی تلگراف مشغول است.

جوایز جوجو مویز

مویز یکی از معدود نویسندگانی است که تا کنون دو بار موفق به دریافت جایزه سال رمان عاشقانه از انجمن نویسندگان رمان‌های عاشقانه شده‌اند. او اولین بار در سال ۲۰۰۴ برای رمان “میوه خارجی” و بار دوم در سال ۲۰۱۱ برای رمان “آخرین نامه ی معشوق” خود برنده این جایزه شد.

مویز در یک مزرعه در Saffron Walden، Essex با شوهر روزنامه نگارش، چارلز آرتور و سه فرزند خود زندگی می‌کند.

کتابشناسی

سرپناه بارانی (۲۰۰۲)

کتاب « سرپناه بارانی » سرگذشت فردی بنام سابین را روایت می کند که زندگیش به مادر و مادربزرگش وابستگی زیادی پیدا کرده است. وی که در لندن زندگی می‌کند از گذراندن زندگی‌ اش در روستا متنفر است اما اتفاقاتی جالب زندگی این سه زن را به هم مرتبط می‌کند و با آمدن فردی به نام جف به زندگی آن‌ها، داستان حالتی عاشقانه به خود می‌گیرد. می‌ توان این رمان را یک رمان عاشقانه نامید که بر محوریت زندگی سه زن از سه نسل مختلف قرار دارد.

میوه ی خارجی (۲۰۰۳)

میوه خارجی کتابی با محوریت شخصیت زن‌ ها و روایت دو داستان موازی در حال و گذشته است. این رمان با داستان زندگی لوتی از آوارگان جنگ جهانی دوم شروع می‌شود که در کودکی به خانواده دکتر هولدن سپرده می‌شود و در کنار سیلیا، دختر خانواده هولدن که هم‌ سن اوست، رشد می‌کند و سال‌های نوجوانی را پشت سر می‌گذارد.

زندگی در شهر کوچک و بی‌ جنب و جوش «مِرِم» عذاب‌ آور است و ساکنان کهنه‌ پرستش در مقابل هرگونه تغییر و تحولی از خود مقاومت نشان می‌دهند. این دو دختر جوان مشتاق هستند تا دور از خانواده و به هر نحو ممکن درِ دنیای جدیدی را به روی خود بگشایند. بدین ترتیب وقتی گروهی سنت‌ شکن از لندن می‌ آید و در عمارت آرکیدیا ساکن می‌شود، با دو شیوه‌ جدید از زندگی آشنا می‌ شوند. با این حال عشقی که پس از آن در قلب لوتی جوانه می‌زند، عواقبی در پی دارد و زندگی افرادی را تحت تاثیر قرار می‌ دهد و…

بازار طاووس (۲۰۰۴)

کشتی نوعروسان (۲۰۰۵)

این رمان که داستان آن در سال ۱۹۴۶ میلادی اتفاق می افتد، درباره ۶۵۰ نوعروس است که می خواهند به انگلیس بروند و مردانی را که در زمان جنگ با آن ها ازدواج کرده اند، ملاقات کنند.

خلیج نقره ای (۲۰۰۷)

کتاب خلیج نقره‌ای، یکی دیگر از رمان‌های عاشقانه جوجو مویز است که در یک شهر ساحلی رخ می‌دهد. این اثر مانند دیگر داستان‌های مویز به صورت چند شخصیتی‌ است.

از جمله‌ شخصیت‌های کتاب رمان خلیج نقره‌ای، می‌توان به هانا، کاتلین، مایک، لیزا و غیره اشاره نمود. داستان با کاتلین شروع می‌شود. او دختری است که در هفده سالگی توانسته کوسه‌ای عظیم را صید کند و به خلیج بیاورد و در رسانه‌ها اسم و رسمی برای خودش بسازد. حتی اسم او در کتاب رکورد‌ها نیز ثبت شده که این مسئله باعث هجوم مردم به خلیج نقره‌ای می‌گردد و اتفاقاتی که برای آن‌ها خواهد افتاد جالب و خواندنی است.

موزیک شب (۲۰۰۸)

اسب رقصان (۲۰۰۹)

در گوشه ای از لندن، هنری لاشاپل که پنجاه سال پیش در فرانسه در آموزشگاه سوارکاری مخصوص نخبگان تعلیم دیده است، به نوه و اسبش می آموزد چگونه بر نیروی جاذبه ی زمین غلبه کنند و حرکات نمایشی انجام دهند. سپس مشکلاتی پیش می آید و سارای چهارده ساله مجبور می شود به تنهایی کار را ادامه دهد. ناتاشا مکولی، وکیل و حقوق دان، به اجبار با همسر سابقش در یک خانه زندگی می کند، زندگی او مختل شده و توانایی حرفه ای اش به دلایلی زیر سوال رفته است، وقتی بازی روزگار سارا را در مسیر او قرار می دهد، این فرصت نصیب ناتاشا می شود تا به زندگی خود سر و سامانی بدهد، اما او نمی داند که سارا رازی در دل دارد…رازی که زندگی همه ی آن ها را تغییر خواهد داد. دنیایی محدود با آرزوهایی بزرگ که شما را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

آخرین نامه ی معشوق (۲۰۱۰)

به گفته جوجو مویز ایده اولیه کتاب هنگامی که در یک کافه بوده به ذهنش خطور کرده است. وی در کافه شاهد گفتگوی زنانی بوده که در خصوص پیام کوتاه و نحوه برقراری ارتباط از طریق آن و پیامی که می خواستند ارسال کنند بحث می کردند و این گونه شد که مویز تصمیم گرفت تا با نوشتن رمانی عاشقانه با محوریت پیدا کردن نامه های عاشقانه توسط دو زن در دو زمان مختلف به نام های جنیفر و الی،حس نوستالژیک نامه نگاری در زمان های گذشته را برای علاقه مندان مطالعه بازسازی کرده و تاثیر نامه در زندگی این افراد را روایت کند.

جوجو مویز داستان کتاب آخرین نامه‌ی معشوق را با روایت وضعیت جنیفر در یک بیمارستان آغاز می‌کند. جنیفر در اوایل دهه ۱۹۶۰ بعد از یک تصادف در بیمارستان بستری می‌ شود و پس از بازیابی هوشیاری‌ اش متوجه می‌ شود که حافظه خود را از دست داده و هیچ چیز در رابطه با زندگی گذشته و حتی شوهرش را به یاد نمی‌آورد.

در ادامه جنیفر نامه‌ هایی را مطالعه می‌ کند که ظاهرا توسط معشوقه‌ وی برایش نوشته شده‌ اند. در ادامه داستان اینکه جنیفر پس از پیدا کردن و مطالعه نامه‌ها گرفتار سردرگمی شده و اتفاقاتی برایش می‌افتد و در نهایت تصمیمش برای ادامه زندگی روایت می‌گردد و…

بیوگرافی جوجو مویز
بیوگرافی جوجو مویز

من پیش از تو (۲۰۱۲)

کتاب من پیش از تو اولین کتابی است که از جوجو مویز به فارسی ترجمه شده است.

داستانی در مورد یک جوان ورزشکار است که یک تصادف برای همیشه او را روی صندلی چرخدار می نشاند. او بر اثر تصادف قطع نخاع شده است و دیگر نمی تواند مانند گذشته به فعالیت بپردازد.

پرستاری در این رمان هست که می خواهد به نوعی به این ورزشکار، زندگی را از دیدی دیگر نشان بدهد.

شاید برخی ها فکر کنند که رمان من پیش از تو یک رمان عاشقانه است. اما این یک داستان امیدبخش و سرشار از کشمکش های روحی و ذهنی است.

ماه عسل در پاریس (۲۰۱۳) (کتاب الکترونیکی)

در این داستان،‌ ماجرای عاشقانه دو زوج در سال های متفاوت روایت می‌شود که هر دو زوج برای گذراندن ماه عسل،‌ شهر پاریس را انتخاب کرده‌اند. اما در این سفر با ماجراهای مختلفی آشنا می‌شوند. ماجراهایی که باعث می شود، در حین گذراندن ماه عسلشان در شهر زیبای پاریس به این نتیجه ی دردناک برسند که ازدواجشان امری اشتباه بوده است.