بیوگرافی نیل گیمن

بیوگرافی نیل گیمن

معرفی کتاب و نویسنده

نیل ریچارد مک‌کینون گیمن در  ۱۰ نوامبر ۱۹۶۰ زاده شد. او نویسنده داستان کوتاه، فیلم‌نامه‌نویس، رمان‌نویس، خالق کتاب کامیک، تئاتر صوتی و فیلم انگلیسی است. نیل ساکن آمریکاست، در انگلیس متولد شده و اصلیت لهستانی دارد، پدر بزرگش در جنگ جهانی از حمله آلمان‌ها فرار کرد. او یک همه فن حریف واقعی است. داستان می‌نویسد، کمیک می‌کشد، فیلم می‌سازد و… باور کنید حتی در تهیه زیرنویس برای دی وی دی‌ها فعالیت دارد. خودش مفیدترین کارش را تهیه زیرنویس برای انیمیشن «پرنسس مونونو که» ‌هایانو میازاکی می‌داند.

گیمن بیشتر از ۹۰ جلد کتاب دارد که بیشترشان کمیک هستند و فقط ۱۸ عنوانش رمان به معنای مرسوم به حساب می‌آیند. علاقه اصلی او به نوشتن یا طراحی کمیک است. اولین خواننده داستان‌هایش، سگش است. خودش می‌گوید: « داستان را که برای کابال (اسم سگش) می‌خوانم از واکنش او می‌فهمم که کجایش خوب شده و کجایش کسل کننده. کابال منتقد بی‌ملاحظه ای است. هر وقت کسل بشود می‌رود. »

بیوگرافی نیل گیمن
بیوگرافی نیل گیمن

سابقه کاری نیل

وی نویسندگی را از ۲۳ سالگی (۱۹۸۶) و با چاپ داستان‌های کوتاه در مجلات شروع کرد. اولین کتابش در ۱۹۹۶ منتشر شد. نیل ۱۲ سال برای مارول مجله کمیک در می‌آورد، اما سال ۲۰۰۹ با نوشتن دو داستان برای «بتمن» به مارول خیانت کرد و به رقیب دیرینه – یعنی کمپانی دی سی ـ پیوست. خودش گفته بود: «من از بچگی عاشق بتمن بودم و حاضرم برای بتمن هر بدنامی را به جان بخرم. در واقع دی سی زودتر از این‌ها هم می‌توانست سراغم بیاید.»

گیمن در سال ۲۰۰۷ درگیر یک پرونده قضائی شد که نویسنده کمیک دیگری او را به دزدیدن ایده اش متهم می‌کرد. دادگاه گیمن را تبرئه کرد. گیمن کارنامه سینمایی پر و پیمانی هم دارد. در دهه ۹۰ یک سریال فانتزی برای بی بی سی می‌نوشت با عنوان «هیچ کجا» ( never where) که اولین رمانش شد. به جز این، هشت فیلمنامه هم دارد که معروف‌ترینش «بیوولف» است که رابرت زمیکس در ۲۰۰۷ آن را ساخت.

جوایز

گیمن انواع و اقسام جوایز در زمینه‌های ادبیات فانتزی و کمیک را برده است؛ حتی به خاطر یک فیلم کوتاهش هم کاندیدای پنج جشنواره بود. اما با این حال، جایزه نیوبری ۲۰۰۹ (برای کتاب گورستان) مهم‌ترین جایزه ای است که گرفته. جایزه نیوبری، معتبرترین جایزه ادبیات کودک است. خود گیمن می‌گوید: «طرفدارانم مرا به خاطر غریب بودن داستان‌هایم مثل رازی، پنهان می‌کردند اما با بردن نیوبری، دیگر من یک شیء‌ سری نیستم»
گیمن «هری پاتر» را دوست ندارد. در عوض عاشق تالکین و رابرت ‌هاین لاین (نویسنده علمی – تخیلی معروف) است. همان طور که می‌شود حدس زد وی طرفدار کارهای تیم برتون به خصوص «سوئینی تاد» است. تکنولوژی مورد علاقه گیمن ipod است. طوری که در خانه انواع و اقسام مدل‌های آی پاد را دارد. طرفدارهایش به او «ستاره راک ادبیات» لقب داده‌اند.

«گیمن» تاکنون فعالیت‌های بسیاری در حوزه کتاب‌های کمیک، ادبیات کودک و نمایشنامه داشته و تعداد زیادی از آثارش مورد اقتباس سینمایی و تلویزیونی قرار گرفته‌اند. «خدایان آمریکایی» از معروف‌ترین کارهای اوست که هم‌اکنون سریال تلویزیونی آن در دست ساخت است. کتاب «خدایان آمریکایی» که سال ۲۰۰۱ روانه بازار شد، جوایز ادبی بسیاری از جمله «نبیولا»، «هیوگو» و «برام استوکر» را برای «گیمن» به ارمغان آورد.

دیدگاهتان را بنویسید