فرهنگ و آداب و رسوم کشور آلمان

فرهنگ و آداب و رسوم کشور آلمان

آشنایی با فرهگ کشورها مقالات

کشور آلمان از نظر سیاسی و اقتصادی در مرکز اروپا واقع شده است. این کشور بعد از روسیه پر جمعیت‌ترین سرزمین محسوب می‌شود و بیش از ۸۱ میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند. اقتصاد آلمان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا و پنجمین در دنیا به شمار می‌رود.

آلمان، سرزمینی است که موسیقی آرام بخش “لالایی و شب به خیر” ساخته یوهانس برامس را به جهانیان پیشکش کرده و نیز آتیلای هون، یکی از وحشتناک ترین و سنگدل ترین جنگاوران تمام تاریخ را در دامن خود پرورده است. یاکوب و ویلهلم گریم که از آن ها تحت عنوان برادران گریم یاد می شود، با نوشتن داستان های “سفید برفی و هفت کوتوله”، “هانس و گرتل” و “رامپل استیل اسکین” اسباب خشنودی چندین نسل از کودکان شده و حدود یک قرن قبل از این که آدولف هیتلر، رهبر نازی ها، فرمان قتل عام یازده میلیون نفر را صادر کند و موجبات سرافکندگی کشور آلمان را فراهم بیاورد، برای کشورشان شهرت و افتخار کسب کردند. از قرون اولیه میلادی و از هنگامی که ساکسون ها در سواحل دریای بالتیک دریانوردی کردند، آلمان خاستگاه خلاق ترین و گاه وحشی ترین افرادی بوده که تا به حال دنیا به خود دیده است.

آلمانی‌ها هم مانند هر ملتی، آدابی دارند که با آن آداب رفتارشان معنی پیدا می‌کند.

مذهب

مردم کشور آلمان ۳۴% پروتستان، ۳۴% کاتولیک رومان، ۴% مسلمان، یهود و سایر ادیان غیرمسیحی هستند.

زبان در آلمان

زبان آلمانی زبان رسمی کشور است. بسته به شهرهای مختلف کشور آلمان ، گویش و لهجه آنها نسبت به زبان آلمانی کمی متفاوت است. زبان دانمارکی و سوربیبه مقدار کم صحبت می‌شود، صحبت به زبان انگلیسی و فرانسوی نیز کمی رایج است.

قراردادهای اجتماعی

دست دادن در کشور آلمان مرسوم است. دقت داشته باشید نامیدن افراد به اسم کوچکشان بسیار بد است مگر آنکه خودشان در ابتدا اینگونه شما را صدا کنند. آداب معاشرت ابتدایی را حتما رعایت کنید. قبل از خوردن غذا، مصطلح است که افراد به کسانی‌ که سر میزشان غذا می‌خورند بگویند نوش جان! guten appetite و سایر افراد نیز این عبارت مشهور ” danke, gleichfalls” به معنی ممنون؛ نوش جانتان را می‌گویند. اگر در خانه یک آلمانی به مهمانی دعوت شدید بهتر است با یک دسته گل که بدون تزیین خاصی است به دیدارشان بروید. تعداد گل های موجود در دسته بهتر است متفاوت باشد. همچنین گل رز قرمز انحصارا برای رابطه‌های عاشقانه گرفته می‌شود.

در هنگام ورود به مغازه‌ای در آلمان بهتر است قبل از پرسیدن هرگونه سوالی و یا عنوان خواسته تان عبارت ” guten tag” به معنی”روز بخیر” را بگویید و بعد نسبت به طرح سوال یا خواسته تان اقدام کنید، همچنین هنگام خارج شدن از مغازه نیز بهتر است عبارت” auf wiedersehen” به معنی ” به امید دیدار “را بگویید.

در صورتی که می‌خواهید تلفنی با شخصی صحبت کنید بهتر است ابتدا خودتان را معرفی کرده و سپس تقاضای صحبت با فرد موردنظرتان را بکنید.

پوشیدن لباس غیر رسمی در آلمان معمول است. پوشیدن لباس رسمی برای بعضی از جاها همانند رستوران ها، اپرا، تئاتر و … توصیه می‌شود.

کشیدن سیگار در وسایل نقلیه عمومی، بسیاری از ساختمان های تجاری و عمومی و اماکنی که تابلوی نکشیدن سیگار در آن است، ممنوع است.

فرهنگ و آداب و رسوم کشور آلمان
فرهنگ و آداب و رسوم کشور آلمان

توصیه هایی در برخورد با مردم آلمان

صحبت کردن در حالی که دست های فرد در جیبش است، از نظر خیلی ها پسندیده نیست اما آلمانی ها این کار را بشدت بد می دانند و آن را بی احترامی بزرگی به حساب می آورند.

آلمان ها مردمی قانونمند هستند که بیشتر از سایر مردم دنیا برای خودشان قانون و مقررات دارند. بنابراین وقتی قرار است با یکی از اهالی این کشور ملاقات کنید، باید حواستان خیلی جمع باشد.

آلمان‌ها برخلاف فرانسویان که ترجیح می‌دهند، در صورتی که قادر به انگلیسی حرف زدن هستند، از این کار امتناع کنند، در صورتی‌ که انگلیسی بدانند، حتماً با شما انگلیسی حرف می‌زنند و در صورتی که شما هم این زبان را بدانید، جور دیگری به شما نگاه می‌کنند.

بلند صحبت کردن یا آدامس جویدن در جمع از نظر آنها کار خوبی نیست.

و انتظار هم ندارند کسی برای کار اداری به خانه آنها تلفن بزند؛ مگر در مواقع اضطراری.

لباس‌های تمیز و مرتب هم اثر مثبتی بر این مردم دارد.

از نزدیک شدن به آدم‌ها ابا دارند. برای همین ماچ و بوسه موقع سلام و احوال‌پرسی را دوست ندارند و در صف‌های سینما، اتوبوس و غیره، فاصله را با نفر جلویی حفظ می‌کنند. این فاصله را همه حفظ می‌کنند و کسی خودش را بین شما و نفر جلویی جا نمی‌زند.

چنانچه در رستوران برای صرف غذا می‌روید اگر آرنج‌های خود را روی میز قرار دهید دور از ادب است و در رستوران نباید موقع غذا خوردن از مچ دست بیشتر روی میز قرار گیرد و موقع غذا خوردن باید چنگال غذا‌خوری را تا اتمام غذا به دست داشته باشید و هرگز نباید چنگال در دست راست قرار گیرد.

قبل از این که به رستوران بروید اول باید مطمئن شوید که آیا رستورانی که می‌روید، خیلی با کلاس است یا نه؟ اگر بود، ناچار باید با کت و شلوار بروید. خانم‌ها هم بهتر است از لباس‌های رسمی ‌استفاده کنند.

انعام دادن در رستوران‌ها از آداب مردم آلمان است و معمولاً برای این کار پانزده درصد از بهای غذا را به گارسون (پیشخدمت) می‌دهند. برای پرداخت بهای رستوران در بسیاری از رستوران‌ها می‌توانید از کارت‌های اعتباری بین‌المللی یا کارت بانک‌های آلمانی نیز استفاده کنید. پرداخت نقدی هم که موجب خوشنودی صاحب رستوران است.

هیتلر را فراموش کن آلمان‌ها هنوز هم از رفتارهای هیتلر که باعث به خاک و خون کشیده‌ شدن، اروپا شد، خجالت می‌کشند و برای همین زیاد دوست ندارند که از آن دوران صحبتی بکنند. اگر هم گردشگری از سر شوخی بخواهد چیزی (مثلاً‌ هایل هیتلری) به آنها بگوید می‌رنجند. شوخی هیتلری هم که جای خودش را دارد. پرسیدن اینکه شما اهل کجا هستید هم از آن دست سوال‌هایی است که آنها را ناراحت می‌کند.

توصیه اکید می شود اصلاً در محوطه‌هایی که امکان دارد، نئو نازی‌ها حضور داشته باشند، رفت و آمد نکنند. یکی از این مکان‌ها، محله‌های شرق برلین است. در این محل خارجی‌ها را به عنوان سرسیاه می‌شناسند (به خاطر رنگ موهایشان) و در صورتی که ساعت ده شب به بعد در این محله‌ها حاضر شوند، با خطر جدی روبه‌رو می‌شوند. نئو نازی‌ها لباس‌های مشکی به تن می‌کنند، موهایشان را به سر و شکل عجیبی در می‌آورند و چکمه به پا دارند. این افراد به صورت دسته‌ای حرکت می‌کنند و دسته‌ای هم به مردم حمله می‌کنند.

در کشورهای اروپایی، حمل و نقل با تاکسی بسیار گران است. اگر تا نیمه شب در خیابان ماندید، آن وقت مجبور هستید که از تاکسی استفاده کنید. برای پرداخت هم راننده از شما همان بهایی را می‌گیرد که روی تاکسی مترش نوشته شده. نگران کلاه رفتن به سرتان نباشید.

آداب و رسوم روز ازدواج در کشور آلمان

بیشتر آدم ها فکر می کنند که عادات عجیب و غریب و خرافه ها بیشتر مربوط به کشورهای شرقی می شود. این در حالی است که خرافه و اداب و رسوم عجیب در همه جای دنیا وجود دارد، فقط گاهی با پیشرفت جوامع این آداب و رسوم کمرنگ می شود و کم کم به دست فراموشی سپرده می شود. یکی از جالب ترین این رسم ها مربوط به ازدواج در آلمان است.

در روزگارهای قدیم در کشور آلمان رسم بوده است فامیل عروس و داماد قبل از مراسم تعداد زیادی ظرف را می شکنند، بعد عروس و داماد مجبور هستند که تا آنها را جمع کنند. طبق رسوم آلمانی وقتی عروس و داماد با کمک یکدیگر این ظرف های شکسته را که پخش شده جمع می کنند در حقیقت خود را آماده می کنند تا در کنار یکدیگر به جنگ مشکلات زندگی بروند.

یکی دیگر از رسم های ازدواج در کشور آلمان این است که در بسیاری از دهکده های این کشور دوستان عروس یا داماد، عروس را می دزدند و در جایی پنهان می کنند سپس داماد باید عروس خود را پیدا کند. البته این جست و جو همیشه از یک کافه شروع می شود و داماد حاضران در کافه را دعوت می کند تا پس از نوشیدن یک فنجان چای به خرج او در پیدا کردن عروس، او را کمک کنند.

اره کردن کنده درخت هم یکی دیگر از رسوم آلمانی است که به نظر می رسد به منظور ارزیابی مهارت های جسمانی عروس و داماد طراحی شده است. پس از انجام مراسم عقد ،عروس و داماد باید یک کنده بزرگ را دو نفری اره کنند و البته باید این کار را تنها با دست راست انجام بدهند اگر آنها این کار را به خوبی و با همکاری یکدیگر انجام دهند معلوم می شود که زندگی زناشویی خوبی خواهند داشت.