زبان انگلیسی (صداهای عجیب و غریب )

زبان انگلیسی (صداهای عجیب و غریب )

زبانشناسی مقالات

آیا زبان انگلیسی “عجیب” است؟ بسیاری از ما ممکن است اینگونه احساس کنیم، زیرا برای توضیح قوانین پیچیده املایی و یا معانی اصطلاحاتی مانند « مثل دم اسب بارون میاد » به آموزش پذیران زبان انگلیسی باید بسیار تلاش نماییم. با این حال، آموزش و یادگیری زبان انگلیسی ، کار ساده ای نیست.

بعضی از زبانشناسان از داده های موجود در (Atlas of Structures Language (WALS برای بررسی این که کدام زبان ها ممکن است “عجیب و غریب” باشند، استفاده کردند. آنها اطلاعات سیستماتیک ۲۳۹ زبان از نقاط مختلف جهان را در وب سایت WALS باهم مقایسه کردند.

هدف آنها کشف کردن زبان هایی بود که بیشترین تعداد ویژگی ها را داشتند و  بیشتر از سایر زبان ها متفاوت بودند. در این نظرسنجی، انگلیسی ها در رتبه ۳۳ در ۲۳۹ زبان حضور داشتند. بنابراین، قطعا عجیب تر از ۸۰ درصد از دیگر زبان ها در این نظرسنجی بود.

منتقدان هر چند ادعا کرده اند که این نظرسنجی تنها به برخی از ویژگی های زبان های جهان پرداخته است. در حقیقت، ویژگی هایی در زبان انگلیسی وجود دارند که در مقایسه با بسیاری از زبان های دیگر “عجیب و غریب” نیستند، اما بیایید در اینجا به دو ویژگی انگلیسی نگاه کنیم که ممکن است در واقع غیر معمول باشد.

زبان انگلیسی (صداهای عجیب و غریب )
زبان انگلیسی (صداهای عجیب و غریب )

صداهای عجیب و غریب در زبان انگلیسی

زبان انگلیسی به نظر بسیار عجیب و غریب به نظر می رسد. بر طبق WALS، میانگین صدای متمایز در زبان های جهان حدود ۲۵ تا ۳۰ است. زبان بومی که در منطقه آمازون برزیل صحبت می شود، دارای مجموعه ای غیرمعمول از صداها است. این زبان دارای هشت حرف بی صدا و فقط سه حروف صدادار است. زبان دیگری در جنوب آفریقا است که دارای بیش از ۱۰۰ واج صوتی است. زبان های اشاره شده مانند زبان اشاره انگلیسی یا زبان اشاره آمریکایی از صداها استفاده نمی کنند. به جای صداها، حرکات دست و بدن کاربرد دارند.

زبان انگلیسی دارای ۴۴ واج می باشد که در حدود ۱۱ تا از آنها صدادار هستند. طبق گفته WALS، اکثر زبان های گفتاری فقط بین ۵ تا ۶ حرف صدادار دارند. به همین دلیل املای انگلیسی پیچیدگی خاص خود را دارد، زیرا پنج حرف صدادار را از الفبای رومی به ارث برده است و سخنرانان باید آنها را بیش از دو برابر صداهای دیگر به کار ببرند.

دستور زبان انگلیسی نیز “عجیب” است. انگلیسی دارای ترتیب متفاوت کلمات برای جملات سوالی یا عبارات است. یعنی در عبارات فاعل قبل از فعل می آید “life is a box of chocolates” اما در جملات سوالی فعل قبل از فاعل می آید ?“ Is life a box of chocolates” و عناصر جمله بر عکس می شوند.  

در نظرسنجی WALS از ۹۵۵ زبان، کمتر از ۲٪ زبان ها مانند انگلیسی بوده و ساختار کلمات را با نوع جملات تغییر می دهند و بیش از ۵۰٪ از زبان ها کلمات دیگری را برای تمایز به جمله اضافه می نمایند.

با این حال با قطعیت نمی توانیم بگوییم که انگلیسی عجیب هست یا نیست، زیرا تمام اطلاعات لازم برای ایجاد این قضاوت در دسترس نیست. همانطور که چندین هزار زبان هنوز در WALS درج نشده اند، به این معنی که WALS فقط برای مقایسه زبان انگلیسی با نسبت کمی در حدود ۷۰۰۰ زبان در جهان امروز استفاده می شود. بنابراین اسناد زبانی بیشتری نیاز می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید