بیوگرافی نویسنده هری پاتر

بیوگرافی نویسنده هری پاتر

معرفی کتاب و نویسنده

جوان کتلینگ رولینگ، متولد ۳۱ جولای ۱۹۶۵، با نام مستعار JK رولینگ و رابرت گالبریت، رمان نویس انگلیسی، فیلم ساز و فیلمنامه نویس بوده که با نوشتن مجموعه های فانتزی هری پاتر مشهور شد. مجموعه هفت کتاب هری پاتر تاکنون بیش از ۴۵۰ میلیون نسخه به فروش رفته، جوایز متعددی برنده شده، به عنوان فیلم اقتباس گردیده و زندگی رولینگ را متحول کرده است.

زندگی نامه رولینگ

رولینگ در جنوب غربی انگلستان به دنیا آمد و به عنوان محقق و مترجم دو زبانه در سازمان عفو ​​بین الملل مشغول به کار بود تا زمانی که ایده سری هری پاتر در تاخیر ۴ ساعته قطار منچستر به لندن در سال ۱۹۹۰ به ذهن او خطور کرد. در یک دوره هفت ساله پس از مرگ مادرش، تولد اولین فرزندش، طلاق از اولین شوهر و فقر نسبی تا اولین رمان سریالی او، هری پاتر و سنگ جادو بالاخره در سال ۱۹۹۷ منتشر شدند. آخرین سری آنها یعنی هری پاتر و یادگاران مرگ، در سال ۲۰۰۷ منتشر گردید.

از آن زمان، رولینگ تبدیل به پرفروش ترین نویسنده در قید حیات در بریتانیا و یکی از ثروتمندترین زنان در جهان شده است، ولی پیش از تمام این ها، او مادر تنهایی بود که از طریق کمک های دولتی زندگی می کرد. رولینگ در کنار مرز انگلیس و ولز در کنار مادر، پدر و خواهرش بزرگ شد. رولینگ در وب سایت خود نوشته که همیشه می دانسته که روزی نویسنده کتاب خواهد شد: «به محض اینکه فهمیدم نویسندگان چه کسانی هستند، می خواستم که یک نویسنده شوم. من خلق و خویی کاملاً مناسب برای نویسنده بودن دارم؛ در اتاقی تنها بسیار خوشحال هستم و چیزهایی را در ذهن خودم خلق می کنم.

او اولین کتاب خود یعنی ربیت را در سن شش سالگی نوشت، و وقتی مادرش کار او را تحسین کرد، پیش خود فکر کرد که، «خب، پس آن را چاپ کن.» سال های نوجوانی رولینگ خیلی شاد نبود، چرا که خانواده او دچار مشکلات زیادی بود و مبارزه ده ساله مادرش با چندین بیماری اسکلروزیس روی او و خانواده اش تأثیر گذاشته بود.

رولینگ ناراحت ترین لحظه در زندگی خود را روزی می داند که مادرش فوت کرد. مادر او در اولین روز سال جدید در سال ۱۹۹۱ زمانی که رولینگ ۲۵ ساله بود، در گذشت. این اتفاق شش ماه بعد از زمانی رخ داد که او نوشتن «هری پاتر» را شروع کرده بود، و او افسوس می خورد که مادرش هیچ وقت نمی دانست که وی در حال نوشتن این کتاب بود. از دست دادن مادرش در نهایت باعث شد که رولینگ در کتابش داستان را به شکلی پیش ببرد که هری پاتر نیز از مرگ والدینش رنج ببرد.

بیوگرافی نویسنده هری پاتر
بیوگرافی نویسنده هری پاتر

زمان شروع نوشتن هری پاتر

رولینگ بعد از مرگ مادرش به شمال پرتغال مهاجرت کرد تا شروعی تازه داشته باشد و در آنجا به تدریس زبان انگلیسی پرداخت. او با مردی به نام خورخه آرانتس ارتباط دوستانه پیدا کرد، باردار شد، و به آپارتمان کوچک دو اتاقه ای عزیمت کرد تا با مادر آرانتس زندگی کند. این زوج تصمیم به سقط جنین گرفتند، ولی در اکتبر ۱۹۲۲ با هم ازدواج کردند. رولینگ بعداً صاحب دختری به نام جسیکا در جولای ۱۹۹۳ شد.

این ازدواج پر فراز و نشیب تنها ۱۳ ماه طول کشید، و مدت کوتاهی بعد آن، رولینگ و جسیکا به بریتانیا برگشتند تا در ادینبرو اسکاتلند زندگی کنند. او سه فصل از داستان «هری پاتر» ر ا در چمدان با خود حمل کرد.

زندگی در آپارتمانی کوچک به همراه دخترش، بدون شغل و بدون پول، باعث شد که رولینگ دچار افسردگی شدیدی شود و خودش می گوید که حتی به فکر خودکشی هم افتاده بود. او مجبور بود که به کمک های دولتی تکیه کند و بیشتر زمان خود را مشغول نوشتن «هری پاتر» در کافه ها بود، در حالی که جسیکا در کالسکه ای کنار او به خواب می رفت.

بعد از بارها عدم پذیرش از سوی ناشران وقتی که نسخه دستنویس «هری پاتر و سنگ جادو» را برایشان فرستاد، شرکت انتشاراتی بلومزبری در لندن به چاپ این کتاب در سال ۱۹۹۷ چراغ سبز نشان داد. او به درخواست ناشر، حرف K را به یاد کاتلین مادربزرگ پدری خود به نام مستعارش اضافه کرد چرا که اسم های زنانه در نظر مخاطبان هدفی که شامل پسرهای جوان می شد خیلی جذاب نبود.

دو رمان دیگر از جی کی رولینگ چاپ شده که برای رده ی سنی بزرگسال نوشته شده است. یکی از این کتاب ها با نام مستعار رابرت گالبِرِک روانه ی بازار شد اما اکثر مردم پس از خواندن آن متوجه شدند که نویسنده ی آن جی کی رولینگ است، در نتیجه فروش این کتاب نیز به صورت چشمگیری افزایش پیدا کرد. جی کی رولینگ در سال ۲۰۱۴، به عنوان چهارمین نویسنده تاثیرگذار زن در جهان معرفی شد. در سال ۲۰۱۶،  ثروت ریچارد رولینگ را به مبلغ ۶۰۰ میلیون پوند تخمین زدند.

دیدگاهتان را بنویسید