زبان شناسی

راهکارهای زبان شناسی (معرفی برنامه)

زبانشناسی مقالات

زبان شناسی

کلوریندا دوناتو و پیر اسکودا توضیح می دهد که چگونه درک مفاهیم، پایه ای برای یادگیری زبان های مختلف در زبان شناسی می باشد. اگر چند زبان از طریق یک استراتژی فراگرفته شوند، زبان آموزان را به دنبال کردن الگوهای متقابل، مشابه و متضاد با زبان هایی تشویق کرده که قبلا می دانستند. در سال ۱۹۱۳، ژول رزیتا توضیح علمی برای این استراتژی طبیعی و خود به خودی ارائه کرد تا سطح بالایی از چندزبانگی اروپایی را قبل از جنگ جهانی اول توضیح دهد.

درک مفاهیم

او این پدیده را درک مفاهیم می نامد و  به عنوان توانایی سخنران برای درک سخنرانی دیگر به زبان خود یا زبانی مرتبط تعریف می کند. در حالی که سیاست های زبانی محدود ملی گرایانه ای که پس از جنگ جهانی اول ظهور کردند، تقریبا به طور قطع چند زبانه بودن و تمایل فرد به چندزبانگی را محدود کردند، اما از دهه ۱۹۷۰، محققان تلاش کرده اند این را تغییر دهند. آنها مشاهدات در مورد درک یک استراتژی زبان شناسی را توسعه داده اند که از طریق تعدادی از پروژه های تعاملی در اروپا با زبان آموزان انجام شده است.

زبان شناسی
زبان شناسی

در حال حاضر، با همکاری اداره خدمات فرهنگی، سفارت فرانسه، با همکاری بین دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، لانگ بیچ و دانشگاه تولوز فرانسه، درک مفاهیم به آمریکا هم وارد شده است. همانطور که زبانشناسان مانند کلر بنوینستیک این روش را برای مخاطبان جدید زبان آموزان اروپایی در اروپا تجدید ساختار و سازگار کرده، درک مفاهیم  اکنون با مشخصات یادگیری زبان جمعیت رو به رشد دانشجویان آمریکایی متناسب است: افرادی که به کلاس زبان می آیند و در حال حاضر دو زبانه یا سه زبانه هستند.یعنی استراتژی زبان شناسی تقویت شده است.

درک مفاهیم به ویژه در هنگام کار بر روی یک خانواده خاص زبانی مؤثر است، به همین دلیل ما بر زبان های مدرن تمرکز میکنیم. که حداقل چهار زبان، فرانسوی، ایتالیایی، پرتغالی و اسپانیایی را به طور منظم در ایالات متحده به زبان آموزان می آموزد؛ از آنجا که اکثریت دانشجویان اسپانیایی را مطالعه کرده یا در حال حاضر به آن صحبت می کنند، هدف از پروژه ما به حداکثر رساندن توانایی یادگیری زبان اسپانیایی برای مطالعه فرانسوی یا ایتالیایی است. همانطور که گفتیم، اسپانیایی زبانان ما نه تنها سخنرانان قدیمی، بلکه هر دانشجویانی هستند که اسپانیایی را در دوره های دبیرستان یا کالج آموخته اند.

 

برنامه CSULB

برنامه CSULB  برای اولین بار در ایالات متحده اجرا شده تا آموزش های تخصصی در زمینه زبان برای اسپانیایی ها را انجام دهد. این پروژه به تحقیق بین متخصصان علوم زبانی پاسخ می دهد که باوردارند دانشجویان با مهارت در اسپانیایی نیاز به یک برنامه درسی به زبانی دیگر دارند تا از مهارت های قبلی خود استفاده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید