نماد Rx

نماد Rx (مفهوم آن در پزشکی)

زبانشناسی مقالات

نماد نشانگر یک یا چند کلمه است. نماد Rx نشان دهنده کلمه “تجویز پزشک” و به معنی ” نحوه مصرف دارو” می باشد. در ایالات متحده، ما اغلب این نشانه را در داروخانه ها و مطب دکترها می بینیم. همچنین بر بطری قرص ها و داروها به چشم می خورد.

ریشه نماد Rx

“Rx” دارای ریشه های لاتین است. بعضی از مورخان کلمه معتقدند که “Rx” معنای خود را از کلمه لاتین “دستورالعمل پخت غذا ” به معنی “دستور پزشک برای نحوه مصرف دارو” گرفته است.

آنها باور دارند که در اواخر دهه هشتاد، املای کلمه و معنای آن تغییر کرده است. این سمبل ابتدا به معنی “دستور العمل پخت غذا” بوده و سپس “تجویز پزشک” معنا گرفته است. این معنی تا اواسط دهه ۱۷۰۰ همچنان باقی ماند. در آن زمان، مردم این کلمه را در معنای  “دستورالعمل پخت غذا” به کار می برند. با این حال، نماد “Rx” و معنای ” نحوه مصرف دارو”  تا به امروز بدون تغییر باقی مانده است.

نماد Rx
نماد Rx

داستانی دیگر مربوط به تاریخچه نماد Rx 

بعضی از مورخان می گویند که این نماد به ۵۰۰۰ سال پیش در مصر برمی گردد. در آن زمان مردم حورس، خدای خورشید را می پرستیدند. افسانه ها می گویند زمانی که حورس کودک بود، ست شیطان به او حمله کرد.

هنگامی که ست چشمان حورس جوان را از کاسه درآورد، مادر حورس برای کمک گریه و زاری کرد. تت، خدای یادگیری و سحر و جادو، با حکمت و قدرت های ویژه خود، چشمان حورس را شفا داد و کودک توانست دوباره ببیند. مصری های باستانی از چشم حورس به عنوان علامت سحر آمیز برای محافظت از خود در برابر بیماری، رنج و شر استفاده می کردند.

مدتها پس از سقوط مصر باستان، پزشکان و دانشمندان در اروپا همچنان از این نماد استفاده می کردند. اما در طول سالها، نشانه چشم حورس تغییر کرد و امروز دیگر به معنای نحوه مصرف دارو می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید