یادگیری زبان دوم ( چند زبانگی )

یادگیری زبان دوم ( چند زبانگی )

زبانشناسی مقالات

یادگیری زبان دوم مزایای زیادی دارد. برخی از آن ها کاملا واضح هستند. مثلا اگر در یک کشور خارجی گم شدید، می توانید با استفاده از مهارت چند زبانگی با دیگران صحبت کنید تا آن ها شما را به مقصدتان هدایت کنند. به همین ترتیب، اگر شغلتان مستلزم سفرهای کاری می باشد، با یادگیری زبان دوم می توانید از پس موانع فرهنگی برآیید.

مزایای چند زبانگی

اما مزایای دیگری هم هستندکه خیلی به چشم نمی آیند. به عنوان مثال، یادگیری زبان دوم می تواند توانایی شناختی و مهارت های شما را بهبود بخشد و حتی تسلط شما را بر زبان مادریتان نیز افزایش دهد. برخی مطالعات ظاهرا پیوند بین چند زبانگی و عدم تحریک زوال عقل را نشان داده اند. دیگر تحقیقات نشان می دهند که توانایی صحبت کردن با بیش از یک زبان می تواند به شما در بهبود چندگانگی در دیگر جنبه های زندگی روزمره کمک کند.

تصمیم گیری در مورد یادگیری زبان دوم ، اغلب شانسی و بنا بر اولویت شخصی است. شاید والدین یا پدربزرگ و مادربزرگتان بومی کشور دیگری هستند، بنابراین شما می توانید زبان آن ها را به عنوان زبان دوم یاد بگیرید. یا به طور مثال، فرزندتان به طور منظم تعطیلات را در یک کشور خارجی می گذارند و علاقه شما را به یادگیری زبان آن کشور جلب می  کند. یا حتی شاید شما معلمی بسیار جذاب داشتید که عشق به یادگیری زبان های دیگر را در شما به وجود آورده است. نهایتا همه ی این موارد موجب چند زبانگی می شود.

اما تصمیم گیری در مورد اینکه آیا اصلا زبان دوم یاد بگیرید، به نظر می رسد که با زبان مادریتان بیشتر از هر چیز دیگری تعیین شود. به طور خلاصه، سخنرانان انگلیسی زبان بومی، کمتر از افراد دیگر زبان دوم می آموزند.

یادگیری زبان دوم ( چند زبانگی )

در ایالات متحده، فقط ۲۰ درصد از دانش آموزان زبان خارجی می آموزند. اما در بخش های اروپایی این رقم به ۱۰۰ درصد می رسد. در سراسر اروپا، ​​۹۲ درصد و در کشورهای اروپایی مورد مطالعه توسط تحقیق پیو، این رقم ۸۰ درصد می باشد. در ۱۵ مورد از آن ۲۹ کشور این رقم ۹۰٪ یا بیشتر است.

می توان گفت در حدود ۲۱ درصد از افراد به زبان دوم مسلط هستند، اگر چه تنها ۷۳ درصد از خانوارهای استرالیا در سرشماری سال ۲۰۱۶ به انگلیسی صحبت می کردند. در کانادا تنها ۶.۲ درصد از افراد به دو زبان رسمی، انگلیسی و فرانسوی صحبت می کنند.

یادگیری زبان دوم در انگلستان

در انگلستان، دانش آموزان در مدرسه، زبان هایی را در سنین ۱۶ تا ۱۸ سال می آموزند. از سال ۲۰۱۳ تعداد شرکت کنندگان در آزمون زبان در سطح GCSE در پایان دوره متوسطه که بیشتر از ۱۶ ساله در انگلستان و ایرلند شمالی  گرفته شده، بین ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است. اسکاتلند دارای سیستم امتحان خاص خود بوده، اما کاهش عدم تمایل برای یادگیری زبان دوم قابل مقایسه است.

انگلستان دارای سابقه طولانی در آموزش زبان فرانسوی و آلمانی در سطح دبیرستان است و اگر چه همیشه با موفقیت فوق العاده ای همراه بوده، برای مهارت های چند زبانگی خود مشهور نیست. با این حال، محبوبیت هر دو زبان در مدارس بریتانیا افت کرده است. در ۲۰ سال گذشته، فقط ۲۵۰۰ دانش آموز، یکی از زبان های فرانسوی، آلمانی، اسپانیایی و ولزی می آموختند که یک برنامه اجباری در ولز بود. اما تا سال ۲۰۱۷، با توجه به گزارش بی بی سی این تعداد به  ۹۴۰۰ نفر رسید.

تحقیق بی بی سی نشان داد که دو زبان اسپانیایی و چینی در انگلستان محبوبیت زیادی دارند. البته، زبان چینی به طور گسترده ای در دنیا صحبت می شود. با این حال، در حوزه آنلاین آن به انگلیسی نزدیک است. در حوزه آنلاین، ۲۵.۴٪ از افراد به زبان انگلیسی صحبت می کنند. برای چینی ها زبان ها، این رقم ۱۹.۳٪ است. بعد از هر دوی این ها، زبان اسپانیایی در رتبه سوم قرار دارد که توسط ۸.۲ درصد از کاربران اینترنت استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید