فرهنگ و آداب و رسوم اسپانیا

فرهنگ و آداب و رسوم اسپانیا

آشنایی با فرهگ کشورها مقالات

امپراطوری قدرتمند اسپانیا زمانی آغاز شد که کلمب در سال ۱۴۹۲  قاره های “آمریکا”  را کشف کرد و منجر به مستعمره شدن آمریکای جنوبی و مرکزی، مکزیک، بخش هایی از کارائیب و بسیاری از آنچه گردید که در حال حاضر ایالات متحده آمریکا است.

در طول قرن های ۱۶ و ۱۷، اسپانیا قدرت و تسلط خود بر دریاها را از دست داد و پس از آن دستخوش انقلاب های صنعتی و تجاری در طول قرن آینده قرارگرفت. اسپانیا از آن زمان به بعد، از نظر سیاسی و اقتصادی از بریتانیا، فرانسه و آلمان عقب ماند.
این کشور در طول جنگ داخلی طی سال های ۱۹۳۶ و ۱۹۳۹ دچار بحران شدیدی شد و سی و شش سال از دیکتاتوری نظامی تحت قدرت ژنرال فرانسیسکو (فرانکو) رنج برد. در سال ۱۹۷۵، پس از مرگ فرانکو، اسپانیا توانست رنگ جامعه ای مسالمت آمیز و دموکراتیک ببیند که موجب رشد سریع در نوسازی و اقتصاد گردید.

اسپانیا در سال ۱۹۸۶ به اتحادیه اروپا پیوست و رهبر جهانی در زمینه آزادی و حقوق بشر شد.

در سال ۲۰۰۸، اسپانیا رکود اقتصادی فاجعه باری را متحمل شد، اما دوباره جانی تازه گرفت و رشد تولید ناخالص داخلی سه ساله ای بالاتر از میانگین اتحادیه اروپا داشت. اگر چه رکورد در اسپانیا کاهش یافته، ولی بیکاری به خصوص در میان جوانان اسپانیا بالا است.

فرهنگ و آداب و رسوم اسپانیا
فرهنگ و آداب و رسوم اسپانیا

زبان در اسپانیا

زبان رسمی اسپانیا، اسپانیایی است.

حداقل ۹۰٪ از جمعیت اسپانیایی به زبان کاستیلی به عنوان زبان اول یا دوم، حدود ۱۷ درصد از مردم  به زبان کاتالان، ۷ درصد زبان به گالیسیایی و ۲ درصد زبان به باسک صحبت می کنند.

دین و مذهب
اسپانیا  کشوری با مذهب کاتولیک بوده و تقریبا ۹۴٪ جمعیت دارای آن مذهب می باشند. در شهرهای بزرگ، کلیساها تقریبا موزه هستند.

خانواده

روابط خانوادگی، جنبه بسیار مهمی در جامعه اسپانیا است. ساختار و اندازه یک خانواده اسپانیایی سنتی در طول زمان تغییر کرده و مردم طول عمر بیشتر و کودکان کمتری دارند.

طبقه بندی اجتماعی

از لحاظ تاریخی، خانواده سلطنتی در بالای طبقات اجتماعی قرار گرفته که شامل اشراف می باشد. با این حال، در گسترش یک جامعه مدرن و دموکراتیک، مرزهای میان طبقات بالا با موقعیت اجتماعی و دستاوردها در حوزه های کسب و کار، فرهنگ و خدمات عمومی گسترش یافته اند.

ثروت جدید همراه با طبقه متوسط ​​رو به رشد، نقش مهمی در طبقه بندی اسپانیا ایفا می کنند. سنت های قدیمی مربوط به قدرت نجیب زاده ها و عدم دخالت دیگران در فعالیت های کاری و تجاری دیگر جایگاهی ندارند و بسیاری از اعضای نجیب زاده در حال حاضر در حرفه های طبقه متوسط ​​کار می کنند.

به طور سنتی زنان در این کشور خانه دار و مردان مخارج خانواده را تامین می کردند. با این حال، در دو دهه گذشته، نقش زنان در جامعه اسپانیا به طور چشمگیری تغییر کرده و بسیاری دیگر در حال تحصیل در دانشگاه هستند و به سمت حرفه هایی در حال حرکت  می باشند که قبلا تحت سلطه مردان بوده اند. جوانان و زنان متاهل، مستقل تر شده و برای تحصیل یا کار به شهرها مهاجرت می کنند.

کودکان

کودکان در اسپانیا به شدت ارزشمند هستند و والدین و خانواده ها به آنها احترام می گذارند و آنها احترام به بزرگان و ارزش های خانوادگی را رعایت می کنند.

آموزش کودکان بین سنین شش تا شانزده ساله اجباری است، اما امکانات مهد کودک و پیش دبستانی به طور گسترده ای در دسترس می باشند. دوره پیش دبستانی از ۳ سالگی شروع می شود و برای کودکان بین ۳تا ۶ سال است که می خواهند به مقطع ابتدایی بروند و بعد از آن آموزش متوسطه برای رده های سنی ۱۲ تا ۱۶ ساله می باشد.

هنگامی که کودکان مقطع  تحصیلی اجباری خود را کامل کردند (ESO) آنها سه گزینه دارند: می توانند وارد بازارکار شوند، آموزش فنی و حرفه ای را شروع کرده یا به تحصیلات بیشتر ادامه دهند.

اقتصاد
نرخ بیکاری: ۱۷٫۸٪ (آوریل ۲۰۱۷)

سرانه تولید ناخالص داخلی: ۲۶،۵۲۸٫۴۹ ( ۲۰۱۶ )

تولید ناخالص داخلی: ۱٫۲۳۲ تریلیون دلار (۲۰۱۶)

بدهی دولت: ۹۹٫۴٪ از تولید ناخالص داخلی

نرخ رشد تولید ناخالص داخلی: ۳٫۲٪ تغییر سالانه (۲۰۱۶)

فرهنگ و آداب و رسوم اسپانیا
فرهنگ و آداب و رسوم اسپانیا

غذا

اسپانیا کشوری بزرگ با مناطقی گسترده بوده که هر کدام غذاهای سنتی خود را دارند. با چند کیلومتر ساحل، تعجب آور نیست که غذاهای دریایی بسیار باب باشند.

اسپانیایی ها به خصوص برای Paella خود معروف هستند، دستورالعمل هایی که گفته می شود منشا آنها در والنسیا یعنی در ساحل جنوب شرقی قرار دارد. ظرفی پر از برنج با ترکیبی از سبزیجات، گوشت که دارای چاشنی هایی مانند زعفران و ادویه های مختلف چاشنی می باشد. تورتیلا اسپانولا (املت با سیب زمینی و پیاز) در سراسر اسپانیا بسیار محبوب است.

هنر، علوم انسانی و فرهنگ محبوب
تاریخ فرهنگی و هنری این کشور به شدت تحت تاثیر دیکتاتوری فرانکو بوده (۱۹۳۵-۱۹۳۹)، تا آنجایی که بسیاری از هنرمندان مجبور شدند هنرهای تجسمی را تبعید دنبال کنند. غرور و علاقه زیادی به میراث هنر اسپانیا وجود دارد و دولت آن از تمام اشکال هنر و علوم انسانی حمایت می کند که در موزه ها، دانشگاه ها و آکادمی های حرفه ای آنه ا منعکس شده است.

دیدگاهتان را بنویسید