مطالعه زبانشناسان بر روی صداها

مطالعه زبانشناسان بر روی صداها

زبانشناسی مقالات

در مطالعه ی جدید، گروهی از زبانشناسان در دانشگاه زوریخ از بیومکانیک و شواهد زبانشناسی استفاده کردند تا نشان دهند که افزایش زراعت در هزاران سال پیش، شانس افراد برای استفاده از صداهایی مانند f و v را افزایش داده است. یعنی این که کشاورزی و زراعت، انواع غذای نرم را به رژیم های غذایی اضافه کرده و نشان می دهد تغییر دندان ها و فک انسان باعث می شود که تلفظ این صداها کمی ساده تر شود.

همانطور که می شنویم، سلامت فکر و بدن به خوراک ما بستگی دارد. اما آیا این جنبه از هویت ما بر روی زبان هایی که صحبت می کنیم نیز تاثیر می گذارد؟

نتیجه مطالعه زبانشناسان

این مطالعه در میان اولین مطالعاتی است که نشان می دهد تغییر فرهنگی در زیست شناسی انسان، الگوهای زبان های جهانی را تغییر داده است. بلزی و همکارانش تأکید می کنند که تغییرات در فرسایش دندان ها تغییرات در زبان را تضمین نکرده و هیچ نیروی دیگری را جایگزین نمی نماید. در عوض، زبانشناسان استدلال می کنند که تغییر در فرسایش دندان ها، شانس ادای صداهای مانند f و v را به وجود می آورد. بعضی از دانشمندان در زمینه های دیگر، مانند دندان پزشکان، این ایده را قبول دارند. (امروزه بسیاری از دانشمندان برای نجات زبان های در حال نابودشدن، رقابت می کنند.)

مطالعه زبانشناسان بر روی صداها
مطالعه زبانشناسان بر روی صداها

دندان ها بر روی صدار اثر دارند

فرسایش دندان یک الگوی رایج با ریشه های تکاملی عمیق است و این خاص انسان ها نیست بلکه در میمون های بزرگ نیز وجود دارد. بر اساس تنوع زیادی از زبان ها و گویش های جهان، اکثر زبانشناسان در حال حاضر فکر می کنند که همه ما به طور گسترده ای ابزارهای زیستی و توانایی های صوتی را برای زبان های گفتاری به اشتراک می گذاریم.

دندان ها به طور طبیعی در جمجمه و فک وجود دارد، اما همانطور که می دانید دندان ها در سنی حرکت کرده و از فک بیرون می آیند. انسان ها اغلب با دندان های روی هم متولد می شوند، اما به طور طبیعی دندان ها می افتند و به سمت عمودی بیشتری می روند. برای بهتر شدن، فک پایین به جلو حرکت می کند به طوری که ردیف های بالا و پایین دندان ها بر روی لبه همدیگر  قرار دارند.

درتاریخچه گونه های ما، این پیکربندی لبه بر لبه در دوران بزرگسالی عادی بوده، همانطور که در بسیاری از جمجمه پیش از تاریخ که در طول سه دهه گذشته مورد مطالعه قرار گرفته، مشخص است. اما وقتی جوامع تکنیک های کشاورزی جدیدی مانند کشت دانه های غلات را به کار بردند و دامپروری رونق پیدا کرد، رژیم های غذایی تغییر یافتند. هنگامی که فرنی، پنیر و سایر غذاهای نرم جایگزین غذاهای باستانی شد، دندان های افراد دچار فرسایش دندانی کمتری شدند و افراد در بزرگسالی هم دندان هایی روی هم داشتند.

زمانی که روی هم قرار گرفتن دندان ها به بیشترین حد می رسد، مرحله ای است که صداهای مانند f و v را تنظیم می کند و با پایین آوردن لب های پایین خود در زیر دندان هایتان این دو صدا ادا می شود. اگر دندان های بالایی قدری درگیر شوند، از لحاظ تئوری این صداها ساده تر ادا می گردند که زبان شناسان، آن را صداهای لبی دندانی می نامند.

دیدگاهتان را بنویسید