روش Silent Way در تدریس زبان انگلیسی

روش Silent Way در تدریس زبان انگلیسی

تدریس زبان خارجی مقالات

در این مطلب در مورد روش Silent Way صحبت می کنیم. این روش توسط caleb gattegno بوجود آمد، که در آن معلم تا حد امکان نباید در کلاس صحبت کند اما یادگیرنده باید تشویق شود تا به زبان مقصد صحبت کند.

چارت های رنگی یکی از مواد آموزشی بکار رفته در این روش است. فرضیه یادگیری gattegno شامل موارد زیر است:

۱- اگر یادگیرنده به جای حفظ و تکرار کردن؛ از روش های کشف و خلاقیت استفاده کند سریعتر و بهتر یاد می گیرد.

۲- یادگیری با استفاده از اشیا فیزیکی(مواد آموزشی)بهتر صورت می گیرد.

۳- یادگیری از طریق حل مسئله بهتر انجام میشود.

۴- ویژه افرادی که دوره‌ های مکالمه را گذرانده‌اند و قصد تمرین و تجربه بیشتر دارند.

روش Silent Way را بیشتر در کلاس‌های بحث آزاد یا Free Discussion در مؤسسات زبان می‌بینیم. در روش Silent Way ، اغلب مدرس ساکت است به قولی “سکوت یک ابزار است.” این زبان‌آموزان هستند که صحبت می‌کنند. آن‌ها باید بیاموزند که متکی به خودشان باشند و حتی اشتباهاتشان را خودشان با کمک یکدیگر حل کنند. مدرس تا جایی که مقدور باشد سکوت می‌کند. او فقط بحث آن جلسه را مشخص می کند و از افراد می خواهد در مورد آن بحث کنند و هر کجا که لازم شد اشکالات را رفع کند.

برجسته ترین محتوی و روش در این متد، یادگیری از طریق شناخت صداهاست. معمولا یک چهارم اول زمان جلسات کلاس را فقط به تمرین های آوایی و تلفظ ( Pronunciation ) اختصاص می دهند.

در این متد تکلیف منزل وجود ندارد و تمام سعی معلم در یادگیری پر بازده در کلاس است.

روش Silent Way در تدریس زبان انگلیسی
روش Silent Way در تدریس زبان انگلیسی

مزایای روش Silent Way :

از مهمترین مزیت های این متد، تکنیک  ذهنی حل مساله ( Problem Solving ) می باشد که از مفید ترین روش هایی ست که زبان آموزان در حین تفکر، اکتشاف و حل یک مساله، یادگیری طولانی مدت و دائمی را تجربه می کند و یادگیری بر اثر تکرار بی معنی و طوطی وار اتفاق نمی افتد.

از دیگر موارد مهم، یادگیری تعاملی است، نه رقابتی! معلم در این متد نه انتقاد می کند و نه حتی تشویق خاص. او فقط گفته های صحیح را تایید می کند و زبان آموزان را وادار به همکاری و همیاری می کند که باعث می شود دید رقابتی و منفی از بین برود و فضای دلپذیرتری در کلاس به وجود بیاید.

معایب روش Silent Way :

انتقاد شده که در این روش به ساختار های گرامری و تلفظ و کار و تمرین روی آن بیش از اندازه تاکید شده است و زمان برای یادگیری سایر مهارت ها بسیار محدود شده است.

همچنین این متد خیلی کند پیش می رود و بیشتر برای سطوح ابتدایی مناسب است که فعالیت های آن نیز بسیار زمان بر می باشد.

متد The Silent Way به استقلال زبان آموز تاکید می کند. معلم در این متد تسهیل گر است و زبان آموز را راهنمایی می کند که در یادگیری بیشتر فعال شود. هدف این متد آن است که نقش معلم کمتر شود و زبان آموز کنترل آموزش خودش را در دست گیرد. خیلی به تلفظ اهمیت می دهند و تعداد زیادی از درس ها مربوط به تلفظ است. این روش تدریس زبان انگلیسی ساختار هجایی و گرامری را دنبال می کند. لغت و تلفظ هم به صورت مداوم استفاده می شود که تقویت صورت گیرد.

معلم برای سنجش، زبان آموز را به دقت مشاهده می کند. ممکن است که اصلا آزمون رسمی هم نداشته باشند و زبان آموز را تشویق می کنند که خودش خطا هایش را اصلاح کند.

ابزارهای کمک آموزشی همانند میله های رنگ شده ی کوچک با طول های مختلف و نمودارهای دیواری که برای آموزش رنگ ها، صفات و اعداد و افعال (دادن، گرفتن، برداشتن و…) استفاده می شود از اجزای لاینفک دوره ی اولیه تدریس به روش خاموش است. نمودارها به معرفی الگوهای تلفظ، نمودارهای دستوری و امثال آن می پردازند.

دیدگاهتان را بنویسید