آشنایی با گوگل اسکولار

آشنایی با گوگل اسکولار

زبانشناسی مقالات

گوگل اسکولار (Google Scholar) موتور جستجوی دانشگاهی رایگانی است که آن را می‌توان نسخه دانشگاهی گوگل در نظر گرفت. این موتور جستجو به جای اینکه همه اطلاعات ایندکس‌شده در وب را جستجو کند، مخزن‌های ناشرین، دانشگاه‌ها یا وب‌سایت‌های دانشگاهی را جستجو می‌کند. این مخزن در واقع زیرمجموعه کوچک‌تری از مخزنی است که گوگل در آن جستجو می‌کند. همه این کارها به صورت خودکار انجام می‌شود، اما همچنان اکثر نتایج جستجو معمولاً منابع دانشگاهی قابل اعتماد هستند.

استفاده از گوگل اسکولار به سادگی گوگل عادی نیست.

چندین روش برای یافتن منابع تحقیقاتی وجود دارد، اما این سرویس گوگل آسان‌ترین روش برای تمامی افراد فعال در حوزه‌های علمی و تحقیقاتی است. مواردی که ممکن است یک محقق یا دانشجو به دنبال آن باشد می‌تواند دانلود کتاب، رساله‌، چیکده‌، متون قضایی و حقوقی، پایان‌نامه‌های مقاطع ارشد و دکتری و یا منابع دیگر باشد.
گوگل اسکولار یک موتور جستجوی رایگان و تقریباً جامعی است که با دارا بودن منابع بسیار زیاد می‌تواند اکثر منابع مطالعاتی مورد نیاز را فراهم کند. با همۀ این‌ها بازم هم نمی‌توان این سرویس را بهترین موتور جستجوی مقالات علمی دانست. این منابع اکثراً از دیتابیس‌های علمی پژوهشی، آرشیوهای خاص، مخازن، جوامع و انجمن‌های تخصصی علمی، مراکز آکادمیک و سایت‌های مرجع تأمین می‌شوند.

آشنایی با گوگل اسکولار
آشنایی با گوگل اسکولار

پروفایل عمومی نویسندگان در گوگل اسکولار

از طریق ایجاد پروفایل عمومی امکان مشاهده مشخصات هر نویسنده در نتایج جستجوی گوگل اسکولار وجود دارد. رزومه علمی و آموزشی و همچنین همه پژوهش‌های آن نویسنده، همه به‌ وسیله این صفحه شخصی قابل جستجو و مشاهده است. از همه مهم‌تر اینکه حتی اگر محققی چندین مقاله نوشته باشد و اسمش با نویسندگان دیگر مشابه باشد، باز هم به‌آسانی می‌توان اثرش را پیدا کرد. با استفاده از گوگل اسکولار، می‌توان مقالات مرتبط با هم را نیز به مطلب افزود. هنگامی‌که یک ارجاع جدید به اثر فرد در وب صورت گیرد، شمار ارجاعات به آن مقاله به‌صورت اتوماتیک آپدیت می‌شود.

با در اختیار داشتن این پروفایل عمومی در گوگل اسکولار، مقالات منتشرشده توسط پژوهشگر، تعداد استنادهای دریافتی هر پژوهشگر به تفکیک سال‌های مختلف و هر یک از مقالات، شاخص‌های h-index و i10-index پژوهشگر، همکاران پژوهشی پژوهشگر قابل مشاهده بوده و امکان دنبال کردن فعالیت‌های پژوهشگر و همچنین ایجاد کتابخانه شخصی فراهم می‌گردد

تنظیمات پیش‌فرض جستجو در گوگل اسکولار

بزرگ و کوچک بودن حروف کلیدواژه‌های جستجو حساس نیست.

کلیدواژه‌های جستجو با عملگر AND با یکدیگر ادغام می‌شوند.

فول تکست منابع پژوهشی برای یافتن نتایج جستجو می‌شوند.

 

برخی از ترفندهای کاربردی جستجو در گوگل اسکولار

درصورتی‌که از کاراکتر ~ بلافاصله قبل از کلیدواژه‌ها استفاده شود، جستجو به همراه کلمات مترادف انجام می‌شود.
در صورت به‌کارگیری کاراکتر ” قبل و بعد از عبارت جستجو، منابعی که کل عبارت را شامل شوند نمایش داده می‌شوند.
در صورت درج عبارت OR بین کلیدواژه‌های جستجو، منابعی که شامل حداقل یکی از کلمه‌ها باشد نمایش داده می‌شوند.


 

دیدگاهتان را بنویسید