لغاتی عالی در جهان که معادل انگلیسی ندارند

لغاتی عالی در جهان که معادل انگلیسی ندارند

زبانشناسی مقالات

یکی از موضوعات جالب در مورد زبان ها در سراسر جهان این است که تعدادی از لغات فاقد معادل انگلیسی هستند. آنها از مفاهیم و ایده هایی می گویند که در دنیای زبان انگلیسی وجود ندارند.

زبان اسپانیایی :  sobremesa

این لغت به معنای دوره هضم غذا هست که شما بعد از صرف غذا مشغول صحبت و گپ زدن می شوید. این کلمه به معنای وقت گذارنی بیشتر بر سر میز غذا و لذت بردن از این تفریح می باشد.

زبان پرتغالی : sperto/esperta

این کلمه در فرهنگ پرتغالی به انگلیسی معادل ندارد. اسپرتو به معنای تسخیر می باشد. یعنی از غرایز خود برای از راه به در کردن و گمراه نمودن افراد استفاده کردن. گاهی اوقات به معنای روح خبیس نیز می باشد.

 زبان ایتالیایی : bella figura

این کلمه به معنای شخصیت بد و ناخوشایند می باشد. این کلمه به نحوه لباس پوشیدن، رفتار کردن، چیدمان خانه، نحوه پذیرایی کیک، کادو کردن هدیه اشاره دارد. تمام اینها در زبان ایتالیایی تحت پوشش این کلمه قرار گرفته و نشانگر شخصیت افراد می باشند.

لغاتی عالی در جهان که معادل انگلیسی ندارند
لغاتی عالی در جهان که معادل انگلیسی ندارند

زبان فنلاندی: sisu

این کلمه به معنای پایداری و استقامت بوده و قسمتی از بدن که در آن احساسات قرار دارد. به طرز چشمگیری، این کلمه کمک کرده است که فنلاند از زمستان های طولانی، تنهایی، تاریکی و انجماد، در فرایند ساختن یکی از ثروتمندترین، امن ترین، با ثبات ترین و بهترین دولت ها در جهان جان سالم به در ببرد. البته می تواند منجر به استبداد، امتناع از مشاوره، عدم توانایی پذیرفتن ضعف، فقدان شفقت شود.

زبان فارسی : Ta’arof  (تعارف )

تعارف یک کلمه فارسی است که معادل انگلیسی ندارد و  اشاره به معرفت در زندگی روزمره ایرانی دارد. وقتی چند نفر با هم می خواهند وارد جایی شوند همه به یکدیگر قبل از ورود تعارف می کنند و می گویند اول شما بفرمایید.

این آداب و رسومی است که تقریبا در تمام جنبه های زندگی ایرانیان از میزبانانی که اصرار دارند مهمانان غذای بیشتری را صرف کند، تا در مبادلات بازار دیده می شود. به هنگام خرید مشتری قیمت را می پرسد و فروشنده در پاسخ می گوید: قابل شما را ندارد. شاید تعارف در زبان فارسی واقعی نباشد اما جنبه احترام دارد.

زبان روسی : (тоска (toska

این کلمه یعنی احساسات شما فراتر از منطق است و شما واقعا با احساسات خود زندگی می کنید. این کلمه یعنی افسردگی به معنای اشتیاق.

دیدگاهتان را بنویسید