کشور سوئیس (فرهنگ و جغرافیا )

کشور سوئیس (فرهنگ)

آشنایی با فرهگ کشورها مقالات

کشور سوئیس در اروپای غربی است که از شمال با آلمان، از شرق با اتریش و لیختنشتاین، از جنوب با ایتالیا و از غرب با فرانسه همسایه است. این کشور ۷٫۵ میلیون نفر جمعیت و مساحتی بالغ بر ۴۱٬۲۹۰ کیلومتر مربع دارد. پایتختش شهر برن است و قطب‌های اقتصادی این کشور دو شهر جهانی ژنو و زوریخ هستند. سوئیس یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است و درآمد سرانه در این کشور با ۳۹٬۰۰۰ دلار برای هر نفراز بالاترین‌ها در جهان است.

سوئیس کشوری است با سیاست جمهوری فدرال و از ۲۶ ایالت تشکیل شده‌است که «کانتون» خوانده می‌شوند. سوئیس کشوری چندزبانی است و در آن چهار زبان آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی و رومانش به رسمیت شناخته می‌شوند. سوئیس دارای سابقهٔ طولانی بی‌طرفی در مناسبات جهانی است به طوری که این کشور از سال ۱۸۱۵ تاکنون وارد هیچ جنگی نشده‌است.پاین کشور مقر بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی چون صلیب سرخ و سازمان تجارت جهانی است. یکی از دو دفتر اروپای سازمان ملل نیز در این کشور و در شهر ژنو قرار دارد. تاسیس این کشور در تاریخ ۱ اوت ۱۲۹۱ ذکر می‌شود و این روز در سوئیس تعطیل ملی می‌باشد.

جغرافیا کشور سوئیس

این کشور با مساحت ۴۱٬۲۸۵ کیلومتر مربع، نسبتاً کوچک است و با جمعیت ۷٫۵ میلیونی دارای تراکم جمعیت متوسطی به اندازه ۱۸۲ نفر در هر کیلومتر مربع می‌باشد. این تراکم در مناطق جنوبی که کوهستانی است کمتر از میانگین می‌باشد درحالی که قسمت‌های شمالی پرتراکم‌تر می‌باشند. به‌طور کلی این کشور به سه منطقه جغرافیایی تقسیم می‌شود: کوه‌های آلپ سوئیس، ناحیه «میتلاند» یا فلات سوئیس و کوه‌های ژورا در ناحیه شمال‌غربی و حوالی مرز فرانسه.

مردم

جمعیت کشور سوئیس بالغ بر هفت و نیم میلیون نفر می‌باشد. ۶۴٪ از این جمعیت زبان آلمانی زبان اولشان محسوب میگردد که این زبان در قسمت های شمالی و مرکزی زبان اول است. ۱۹٪ زبان فرانسوی زبان اولشان است که اکثرا در غرب این کشور زندگی میکنند. ۸٪ به زبان ایتالیایی سخن میگویند که غالبا در جنوب سوئیس ساکن هستند و تنها حدود یک درصد از آنها به زبان رومانش صحبت میکنند که در قسمت جنوب شرقی این کشور هستند.

زبان آلمانی در این کشور به عنوان زبان مادری مردم محسوب نمی شود بلکه زبانی که آنان صحبت میکنند زبان آلمانیش نامیده می‌شود که دستور زبان و نوشتار متفاوتی دارد و ممکن است خیلی از آلمان زبانان این زبان را متوجه نشوند، اما مردم مخصوصا در شهرهای بزرگ زبان آلمانی را به خوبی میتوانند صحبت کنند. در حدود ۲۲٪ جمعیت سوئیس را مهاجران تشکیل میدهند. اکثرا مهاجرین به خاطر شغل راهی این کشور میشوند. دین اکثر مردم این کشور مسیحیت است. ۴۳٪ از آنان کاتولیک ۳۵٪ آنها پروتستان و ۲٪ آنها ارتودوکس هستند. دین ۴٪ مردم نیز اسلام است. بقیه نیز پیرو سایر دین ها و یا بدون دین هستند. سوئیس را با شکلات، پنیر، سیستم بانکداری، ساعت سازی و کوهستان هایش می شناسند.

فرهنگ

در گذشته، فرهنگ سوئیس تحت تاثیر همسایگانش بوده است. اما در سال های اخیر باوجوه تمایز، در آن رشد یافته است. به طور کلی، سوئیس را از مراکز فرهنگی اروپا نمی دانند. خانواده‌ها در سوئیس عموما کوچکند و والدین، اغلب یک یا دو فرزند دارند. حریم خانواده در این کشور بسیار مهم است. بیشتر مردم سوئیس، هنگام احوالپرسی با همدیگر دست می دهند و آداب سنتی را رعایت می کنند. کشور سوئیس به خاطر ماهیت بشر دوستانه اش شناخته شده است.

بعد از سوئد، سوئیس، بالاترین سن امید به زندگی در اروپا را دارد. سوئیس دارای سابقه‌ی طولانی بی‌طرفی در مناسبات سیاسی و نظامی است. تنها کشوری است که به ازای هر کیلومتر مربع مساحت، بیشتر از یک کیلومتر مسیر پیاده‌روی دارد. به علاوه زیباترین و مشهورترین پیست اسکی جام جهانی داونهیل یا سرعت در کوه Lauberhorn واقع شده است. این کشور بهترین مکان برای تجربه‌ی لذت‌بخش قایق‌سواری است. فوتبال، هاکی روی یخ و تنیس از ورزش‌های مورد توجه و علاقه‌ی مردم است. دو بازیکن مطرح تنیس راجر فدرر و مارتینا هینگیس از این کشور هستند.

سوئیس اولین کشوری است که دموکراسی مستقیم را که شامل دادخواست‌های عمومی و همه‌پرسی می‌شود، اجرا کرده است. نستله (Nestlé)، بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد غذایی و آشامیدنی جهان است که دفتر مرکزی آن در وو وه (Vevey) قرار دارد. اولین شکلات تخته‌ای جهان نیز در سال ۱۸۱۹ توسط François-Louis Cailler، همینجا تولید شد. مردم، به طور متوسط سالانه در حدود ۲۲ پوند، شکلات می‌خورند. کشاورزی و باغ‌داری جایگاه خاصی در این کشور دارد.

دیدگاهتان را بنویسید