زبان شناسی و تکامل آن

زبان شناسی و تکامل آن

زبانشناسی مقالات

زبان شناسی

در حالی که بسیاری از گونه های دیگر دارای سیستم های مفهومی هستند، انسان ها در استفاده و توسعه زبان ها نسبتا منحصر به فرد می باشند. این نتیجه هزاران سال تکامل انسان بوده و به عنوان یک موجودیت، زبان او تکامل یافته است. توسعه زبان شناسی یک فرآیند مداوم می باشد و به واژه هایی اشاره دارد که رها گردیده یا به یک زبان افزوده می شوند و در نتیجه تغییر و اصلاح در استفاده آنها ایجاد می گردد. چنین تغییراتی معمولا زمانی رخ می دهند که دو فرهنگ مبادله و تعامل داشته باشند. هنگامی که ایده ها مبادله می شوند، زبان در نتیجه تحت تاثیر قرار می گیرد و کلمات اصلاح شده و در کنار سایر لغات گنجانده می شوند.

از مجموعه های شعر و کتاب های آشپزی گرفته تا روزنامه ها و مجلات، همگی هزاران کلمه هستند که توسط نویسندگان از زبان های خارجی پذیرفته شده اند. برای مثال، بیش از یک سوم کلمات انگلیسی از فرانسه گرفته شده است. در حقیقت، ۱۷۰۰ کلمه شگفت انگیز وجود دارد که یکسان بوده و بین دو زبان مشترک می باشند.

چگونه زبان ها تغییر می کنند؟

کلمه قرض گرفته شده، کلمه ای می باشد که از یک زبان گرفته شده و بدون ترجمه در زبان دیگر پذیرفته شده است. برای قرن ها، انگلیسی ها کلمات دیگر زبان ها را، از طریق ارتباطات فرهنگی قوی، رویدادهای تاریخی و اغلب تهاجم، قرض گرفته اند و زبان شناسی را توسعه داده اند.

این فرایند ممکن است چندین سال یا حتی چندین دهه طول بکشد، اما نمونه های فراوانی برای نشان دادن محبوبیت کلمات کلیدی وجود دارد. برخی از نمونه های رایج در زبان انگلیسی عبارتند از ‘café’ از کافه فرانسه، ‘مهد کودک’ از آلمانی ( children’s garden) و ‘dollar’ از tolar چک.

زبان انگلیسی نیز به زبان های دیگر واژه قرض داده و نمونه هایی از آن ایمیل، کامپیوتر و موبایل هستند. امروزه تکنولوژی جدید تعداد لغات انگلیسی را افزایش داده است، اما بقیه بیشتر به گذشته بر می گردند. به عنوان مثال، le week-end فرانسوی ها از the weekend انگلیسی می آید.

با این حال، نمونه هایی وجود دارد که خیلی ساده نیستند. به عنوان مثال، کلمه “موز” دارای پیچیدگی بیشتری می باشد، اعتقاد بر این است که از غرب آفریقا آمده و توسط مستعمره های اسپانیایی در قرن ۱۶ اتخاذ شده، قبل از اینکه در نهایت به انگلیسی اضافه  گردد.

ادغام یک کلمه در زبانی دیگر، فرایندی سریع نیست. هنگامی که فرهنگ ها در تعامل هستند، کلمات معمولا توسط یک زبان مادری مورد استفاده قرار می گیرند. آنها در مکالمه ها ظاهر می شوند و به تدریج  وارد زبان خواهند شد. از آن مرحله به بعد، واژه  قرض گرفته معمول شده، یا مورد قبول واقع  نشده و دور انداخته می شود.

چگونه زبان ها تکامل یافته اند؟
چگونه زبان ها تکامل یافته اند؟

چرا از کلمات خارجی استفاده می کنیم؟

دلیل اصلی این که  افراد معمولا از یک کلمه خارجی استفاده می کنند، پر کردن خلا واژگانی است. ولی گوینده باید بتواند معنی کل کلمه خارجی و نحوه کاربرد آن را درک کند.

سایر دلایل اجتماعی-اقتصادی می تواند به کلمات قرضی منجر شوند: گروه های اجتماعی از لباس، دکوراسیون، ژست و غیره خاص استفاده می کنند و زبان بخشی از این است. تمایز زبانشناختی نیز می تواند از طریق واژگان (لغت یا اصطلاحات) و گاهی تلفظ (معمولا از طریق غلبه بر برخی از انواع موجود در محیط) حاصل شود.

نسل به نسل، تلفظ ها تکامل یافته، کلمات جدید قرض گرفته یا اختراع می شوند، معانی لغات قدیمی کنار گذاشته می شود و مورفولوژی به وجود می آید یا  از بین می رود. میزان تغییرات متفاوت است، اما مهم نیست که آنها  سریع و یا آهسته باشند، وقتی که “زبان مادری” خودسرانه متفاوت می شود و بنابراین تکامل زبان و زبان شناسی ادامه می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید